Bröllop i tyskland

Böcker är inte min grej! Så istället för att dra till Göteborg och Bokmässan så drog jag en lång helg till Bremen i Tyskland. Det blev en kombinerad reunion och bröllop. Vi var tre utlänska gäster det var jag, Nina en svensk tjej och Mathilde som är fransyska. Vi tre träffade alltså en av de blivande brudarna Valesca när vi var i london 07-08, vi jobbade alla fyra i ett posh litet samhälle 40 min utanför london som aupairer. Jag var första som anlände till Bremen kl 2 på torsdagen. Jag blev medbjuden till deras nya lägenhet som de hade flyttat in i söndagen innan. Jag blev avundsjuk eftersom det var en lägenhet med typ 3,5 m i takhöjd och fina dekorationer i taket(vet inte vad det heter).

Efter att vi hade varit där en kvart förklarade Valesca schemat över dagen och sen fråga hon vad jag skulle ha på mig när de skulle till stadshuset dagen efter. Valesca hade alltså glömt att berätta för mig att det skulle vara själva ceremonin på fredagen och lunch efter det med 25 personer inbjudna och sen skulle det vara själva festen på lördagen med ca 100 gäster. Jag trode alltså allt skulle vara på lördagen. Jag hade inget val utan jag fick därför ha samma kläder båda dagarna. Resten av torsdagen blev det därför lite farande och flängande och förberedelser för lunchen som skulle vara hos Judiths mamma. (Judith är Valescas fru)

Jag, Nina och Mathilde skulle få bo hos Judith mamma så vi gjorde oss i ordning där och även Judith satte på sin brudkläning där och gjorde håret. Medans Valesca gjorde sig klar i deras lägenhet, de hade bestämt att inte se varandra innan de var på stadshuset. Ceremonin var ungfär en kvart lång och mest formell, allt på tyska så jag förstod ingenting haha. Sen åkte vi hem på lunch det var plockmat av olika rätter som Valesca sa var väldigt tyskt. Det var förvånadsvärt mycket grönsaker.
Sen åt vi bröllopstårta som en kompis till Valesca hade lagat med två våningar den var sagolikt god och hon var inte bagare ens.

Efter att gästerna hade gått och vi hade städat så gick jag, Nina och Mathilde en lång tur utmed floden och hittade en mexikansk restaurang vi blev rekomenderade. Där lärde jag mig att tyskar verkligen är dåliga på engelska. Hälften av servitriserna förstod inte ett ord och den vi fick som tydligen kunde prata engelska gav mig vitt vin istället för rött och Mathilde fick en vegetarisk rätt istället för med kyckling.

På lördagen började festen kl 3 med kaffe och kakbuffé. Sen var det lite dötid och så var det en välkomstdrink kl 5. Efter det skulle brudarna såga sönder en trästubbe, det var någon symbol för början av gemenskap, typ att det var första saken de gjorde ihop. Låter kanske lite flummigt men det var så jag fick det förklarat. Sen var det dags för maten.

Förrätt: Grönsakssoppa med några konstiga korvbollar i.
Varmrätt: BBQ
Efterrätt: Hallonfromage

Efter middagen visades några bildspel på brudparet och det var några sånguppträdanden. Sen gjorde några kompisar till Judith en rikitigt rolig grej. De gjorde typ Top Model Bröllop där de hade en plåtning på en strand så Valesca och Judith fick ta på sig cyklop och badringar och sånt på 30sekunder. Fast efter 5sekunder blev de avbrutna med frågan om de brukade gå på stranden i brudklänning. Nej de behövde inte klä av sig, de fick varsitt förkläde med bikini-klädda-kroppar på. sen blev de fotade med två baywatch killar och därefter dömda av en jury. Hela grejen var väldigt bra genomförd och alla gick in i sina roller. Efter det blev det DJ och dans.

Tyvärr går det inte att lägga upp bilder just nu men ska försöka lägga upp några stycken senare!

Kan väl avsluta med ett litet tips: Om du ska åka på bröllop utomlands, ta med en TOLK!
/ Anna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0